Рак язика

Рак язика об’єднує в собі групу пухлин, які часто локалізується на губах, язику, в тому числі, корені язика біля горла. Він відзначається високою агресивністю і швидким розвитком метастазів, проте при своєчасному початку лікування на ранніх стадіях, прогноз сприятливий.

Незважаючи на те, що рак язика становить лише 2% від усіх онкологічних випадків, захворювання має різноманітні симптоми та форми. Зазвичай пухлина виникає внаслідок мутацій клітин епітелію, що вистилає порожнину рота, язик та ротоглотку. Особливої уваги щодо контролю розвитку захворювання потребують курці, споживачі бетелю чи жувального тютюну, а також носії віруса папіломи людини.

Діагностика раку язика

При пухлинах великих розмірів вже на етапі огляду лікаря, можна стверджувати про рак язика. Підозри викликають плями, ущільнення язика, збільшення шийних лімфовузлів, больові відчуття. Для постановки остаточного діагнозу призначаються загальний та біохімічний аналізи крові, за якими перевіряються показників, які можуть вказувати на рак, а також аналіз на ВПЛ (вірус папіломи людини). Локалізація новоутвореня визначається за допомогою КТ або МРТ, і при виявлені пухлини, проводиться біопсія для гістологічного аналізу зразка тканини та підтвердження чи спростування злоякісного характеру пухлини.

Симптоми, які можуть вказувати на рак язика:

• біль у язику, навіть неінтенсивний.
  • виразка на язику, яка довго не минає.
  • кров'яні виділення на язику без очевидної причини.
  • червоні або білі плями на язику. Вони не є раком, але свідчать про початковий етап пухлини і потребують лікування як передракового стану.
  •  твердість язика на дотик.
  • знижена рухливість язика.
  • слинотеча.
  • неприємний запах з рота.

Симптоми розростання пухлини язика: біль у щелепі та горлі, біль при ковтанні, відчуття кома у горлі, оніміння у роті, збільшені або запалені лімватичні вузлин на шиї, втрата ваги.

Деякі з цих симптомів можуть бути ознаками інших видів раку чи захворювань, повноцінна та вчасна діагностика запобігають помилкам та зволіканню з відповідним лікуванням.

!! Пацієнтам важливо не зволікати з діагностикою, якщо відчувають щонайменший дискомфорт у горлі та язиці.

Лікування раку язика

Лікування, зазвичай, включає три основні методи:

• Хірургічний метод: використовується, коли пухлина виявляється на ранніх стадіях і може бути повністю видалена операцією. Під час операції видаляються ракові тканини разом із деякою кількістю здорової тканини. Видалення пухлини язика виконується з урахуванням збереження ключових функцій: ковтання, мовлення та візуальний вигляд ротової порожнини після видалення. Якщо втручання неможливе, застосовують інші методи лікування.
  • Променева терапія: призначається для знищення залишкових ракових клітин або для зменшення розміру пухлини, а також для лікування метастазів раку.
  • Хімієтерапія: призначається для зменшення та зупинки росту ракових клітин. Дозування препаратів, тривалість та послідовність курсів хімієтерапії  визначає клінічний онколог індивідуально на підставі висновків діагнозу та поширення раку.

Як і при лікуванні інших видів раку, рак язика може передбачати одночасне або послідовне застосування всіх трьох методів лікування для досягнення максимального ефекту. На складання індивідуальної програми лікування впливає тип та вид раку, та його поширення.

Види раку язика

Пухлина язика може розвиватися у будь-якій його частині, і в залежності від розташування розрізняють такі типи:

Оральний рак язика (або рак тіла язика). Пухлина вражає видиму частину язика, яка знаходиться у порожнині рота. Цей тип раку найчастіше виявляють на ранніх етапах, оскільки новоутворення відчувається пацієнтом.

Рак кореня язика. Пухлина розвивається в частині язика, що розташована ближче до гортані та стравоходу. З прогресуванням цього типу раку пацієнт відчуває важкість при ковтанні та при розмові, але діагностується пухлина кореня язика пізно, коли рак уже поширився у шийні лімфовузли. Тому при будь-якому дискомфорті під час ковтання, необхідно звертатися до лікаря, щоб виявити рак на ранній стадії.

Рак нижньої частини язика. Новоутворення розташовується безпосередньо під язиком. Цей тип раку трапляється рідко, але діагностується пізно, коли пухлина має середні розміри та викликає дискомфорт у пацієнта.

Окрім локалізації рак язика має різні форми, їх розрізняють за більш точною локалізацією та специфічними симптомами:

Інфільтративний рак язика починається на кінчику язика і поширюється по всій його поверхні і призводить до втрати рухливості м'язів язика.

Виразковий рак має на поверхні язика виразки, які кровоточать.

Плоскоклітинний рак язика характеризується швидким поширенням на весь епітелій ротової порожнини, горло, слизову оболонку носа і навіть щитоподібну залозу.

Папілярна форма починається з папіломи, їй характерне повільне зростання.

Часті запитання при раку язика

Як зрозуміти, що в мене рак язика?

• На ранніх стадіях рак язика може проявлятися:
    • невеликі плями білого чи червоного кольору на поверхні язика,
    • утворення, яке не загоюється чи кровоточить,
    • ущільнення на язиці
    • підвищене слиновиділення
    • стійкий неприємний запах з рота
    • запалення шийних лімфовузлів
    • біль у язиці, який посилюється при ковтанні, жуванні, мовленні.
    • біль напруження в язиці, який віддає в щелепу, горло, шию чи голову.

Чи можна самому виявити рак язика без симптомів?

• Огляньте порожнину рота та язик. Пухлини середнього розміру ви відчуєте одразу, малі ж необхідно побачити. Плями також не викликають дискомфорту, але пацієнт зверне на них увагу при огляді. Пухлина може призводити до порушень дикції через зміну рухливості язика, яку пацієнт не одразу відчуває. Також можна промацати лімфовузли шиї, якщо є ущільнення або шишки, необхідно звернутися до терапевта для діагностики. Пухлини язика досить агресивні і найперше метастазують у лімфатичні вузли шиї. Підозри на рак язика повинні бути підтвердженні гістологічним аналізом пухлини, при виявленні утворення онколог обов’язково направить на біопсію.

Який біль при раку язика?

• Як правило, місцевий біль, тобто безпосередньо в місці утворення, але він може збільшуватися при ковтанні, жуванні, мовленні.

Чи застосовують променеву терапію при раку язика?

• Зазвичай пухлини язика видаляють хірургічно. Але променева терапія також проводиться для повного знищення ракових клітин, які можуть залишитися після видалення пухлини. Питання про необхідність радіотерапії вирішується клінічним онкологом за результатами обстеження після проведеної операції.

До кого звернутися при підозрі на рак язика?

• До лікаря-онколога або до клінічного онколога. Якщо ви сумніваєтеся, чи правильно оцінили стан язика та ротової порожнини при самостійному огляді, ви можете звернутися до терапевта або отоларинголога.

Чи виліковний рак язика?

• Раннє виявлення раку і вчасне лікування дають хороший прогноз. При постановці діагнозу, буде визначено стадію розвитку раку, за якою визначають подальші кроки у лікуванні та можуть робитися якісь припущення. Пухлини язика класифікують за системою TNM, де T вказує на розмір пухлини, N – на поширення в шийні лімфовузли, М – на наявність метастазів. За значеннями цих трьох показників від 1 до 4 визначають агресивність та стадію розвитку раку. Ступінь Т1 є менш небезпечною, ніж Т4. Якщо поруч з літерами М і N стоїть на 0, це вказує на відсутність поширення пухлини на лімфовузли та інші органи. Чим вище цифра, тим сильніший розвиток раку і тим складніше лікування пухлини.

Отоларинголог, онко-отоларинголог
Досвід роботи: з 1986 р.