Рак яєчників

Рак яєчників — злоякісна пухлина, яка розвивається з епітеліальної тканини. Зустрічається достатньо часто серед жінок 18-50 років, часто має безсимптомний перебіг та, на жаль, є лідером серед гінекологічних онкозахворювань.

Причини розвитку раку яєчників

Причини захворювання точно не встановлені, та лікарі виділяють декілька передумов розвитку хвороби:

• дисгормональні порушення;
  • генетична схильність;
  • тривалий прийом деяких гормональних препаратів, зокрема стимулюючих функції яєчників.

До дисгормональних станів призводять ранні та пізні вагітність і пологи, відсутність вагітностей та пологів, ранній початок менструацій, рання і пізня менопауза, часті аборти та прийом гормональних препаратів.

Хвороба має чотири стадії розвитку:

І стадія — пухлина не виходить за межі яєчника;

ІІ стадія — пухлина виходить за межі яєчника, але не виходить за межі малого тазу;

ІІІ стадія — пухлина виходить за межі малого тазу;

IV стадія — визначаються віддалені метастази.

Симптоми та діагностика

Симптоми раку яєчників неспецифічні та зустрічаються при будь-яких захворюваннях жіночої репродуктивної системи. На ранніх стадіях можливі:

• поява тягнучого болю внизу живота;
  • порушення менструального циклу;
  • загальна слабкість та втрата ваги.

На пізніх стадіях можуть приєднуватись кров'янисті виділення з статевих шляхів, збільшення живота, порушення сечовипускання та дефекації. Дані симптоми свідчать про значні розміри пухлини та здавлення органів малого тазу, а отже, проявляються лише на ІІІ-ІV стадії.

Для діагностики раку яєчників важливі регулярні генікологічні огляди із проведенням трансвагінального УЗД, що дозволяє лікарю виявити  пухлину та оцінити поширеність патологічного процесу на суміжні органи. Додаткові інструментальні обстеження як-от КТ та МРТ проводляться для уточнення поширення хвороби на інші органи та системи організму. Дуже часто рак яєчників має метастатичне походження (метастатичний рак яєчника), в такому випадку проводиться повне обстеження пацієнки для виявлення первинної пухлини: ендоскопічне обстеження шлунку, мамографія, комп'ютерна томографія органів грудної та черевної порожнини.

Окремими методами діагностики є виявлення пухлинних маркерів в крові. Це лабораторний аналіз крові на наявність специфічного для раку яєчників маркеру СА-125, який може говорити про наявність злоякісної пухлини. Цей метод використовується також для діагностики можливого рецидиву після проведеного радикального лікування.

Важливим у підтвердженні діагнозу є гістологічна верифікація, яка можлива після проведення діагностичної лапароскопії з одномоментним взяттям біопсії.

Лікування злоякісних пухлин яєчників завжди є комплексним і складається з радикального оперативного втручання (повне видалення патологічного утворення) та хіміотерапії.

Послідовність застосування хіміотерапевтичного лікування (доопераційне чи післяопераційне), режим та вид хіміотерпії обирається лікуючим лікарем згідно з міжнародними стандартами та враховуючи конкретну індивідуальну ситуацію пацієнтки: морфологічна структура пухлини, стадія процесу, хронічні захворювання та імунний статус тощо. При поширеності хвороби для лікування метастазів раку яєчника терапію починають з хіміотерапії. Окрім класичної хіміотерапії, рак яєчників піддається таргетному, гормональному та імунотерапевтичному лікуванню.

В залежності від стадії захворювання, оперативне лікування можливе як органозберігаюча операція (оваріектомія), за якої видаляється лише уражений пухлиною яєчник, або є більшою за об'ємом операцією, включаючи екстирпацію матки з придатками. Якщо пухлина проростає в сусідні органи, роблять їхню резекцію для повного видалення пухлинних клітин з організму та зменшення ризику рецидиву. Видалення пухлини яєчника може бути проведене шляхом лапароскопії — малоінвазивного хірургічного методу, або шляхом лапаротомії, яка виконується при пухлинах великих розмірів.

Лікування раку яєчників можливе зі збереженням репродуктивної функції. Навіть при успішному лікуванні, незалежно від обсягів оперативного втручання, пацієнткам що три місяці повинен проводитися контроль маркера СА-125, УЗД органів черевної порожнини та малого тазу та огляд гінеколога.

Клінічний онколог. Онкогематолог.
Онкогінеколог
Досвід роботи з 1997 року

В Медичному центрі "Клініка Мануфактура" проводиться повний комплекс заходів для діагностики та лікування пухлини яєчників, та метастазів при раку яєчника. Окрім інструментальної діагностики, ми проводимо лабораторні обстеження, гістологічне, морфологічне та цитологічне дослідження для верифікації та точної діагностики структури пухлини. Ми поєднуємо в лікуванні сучасні протоколи класичної хіміотерапії та провідні методи таргетної та імунної терапії. Фахова кваліфікація лікарів та технічні умови хірургічного стаціонару дозволяють проводити радикальне оперативне лікування і класичними лапаротомічними, і малоінвазивними методами.