Рак підшлункової залози

Карцинома підшлункової залози — злоякісна пухлина, що походить із екзокринних клітин (клітин пов’язаних з секрецією травного соку). У більшості випадків рак розвивається в голівці залози. Повне ураження органу спостерігається в 25-30% випадків. Рак підшлункової залози займає 9-те місце по частоті випадків серед всіх локалізацій злоякісних пухлин, зустрічається частіше в чоловіків, відрізняється швидким розвитком та безсимптомним перебігом.

Симптоми та діагностика раку підшлункової залози

На початку свого розвитку хвороба ніяк не проявляється, тому діагностувати рак на ранніх стадіях важко.

• Хворобі властиві загальні симптоми захворювань шлунково-кишкового тракту, наприклад: закрепи, проноси, здуття живота, нудота та блювота. Хвороба також часто протікає під маскою цукрового діабету, виразки шлунку та захворювань жовчного міхура.
  • З ростом пухлинної маси, з'являються більш специфічні симптоми властиві пухлинному захворюванню підшлункової залози: біль та жовтяниця, яка супроводжується темною сечею, світлим калом та свербінням шкіри.
  • Всі перелічені симптоми супроводжує загальна слабкість, стрімка втрата ваги при збереженні та при втраті апетиту, може з’являтися субфебрильна температура (тривалий період температура тримається в межах 37,2-38,0°С).

На момент виявлення пухлини підшлункової залози, як правило, у пацієнтів вже розвинулись метастази в інших органах, а у 26%  випадках уражена лімфатична система. Тож при первинній діагностиці важливо включити повне обстеження організму для пошуку віддалених метастазів та повної оцінки ступеню і площі ураження пухлиною внутрішніх органів.

Основним методом діагностики первинної пухлини є проведення КТ з подвійним контрастуванням, яке дозволяє оцінити точну локалізацію пухлини в органі та поширеність патологічного процесу на інші системи організму.

Для точної діагностики та верифікації злоякісного захворювання підшлункової застосовують також інші інструментальні методи:

• УЗД з проведенням КДК (колірне доплерівське картування), яке дозволяє бачити не лише орган, а й в режимі реального часу всі рухомі рідини в ньому та навколо;
  • ендоскопічна ретроградна панкреатікохолангіографія (ЕРПХГ) проводиться для візуалізації жовчних проток, жовчного міхура та підшлункової залози з використанням рентгеноконтрастних речовин;
  • ендоскопічна ультразвукова аспіраційна біопсію проводиться для отримання зразка тканини пухлини підшлункової для подальшого гістологічного аналізу.

Тактика обстеження та лікування залежить від цілого ряду показань і вибирається лікарем-онкологом індивідуально в кожному випадку.

Основним методом лікування раку підшлункової залози є резекція ураженої частини органу разом з пухлиною. Якщо процес поширився на сусідні органи, можливе проведення паліативного оперативного втручання, об'єм якого визначається хірургом виходячи з клінічних даних.

Хіміотерапія для лікування онкологічного захворювання підшлункової залози застосовується у випадках, коли розмір пухлини та обсяг ураження органів є масштабним і оперативне лікування неможливе. В таких випадках доопераційна хіміотерапія допомагає зменшити обсяг пухлини до операбельних. Хіміотерапію також проводять обов’язковим продовженнями хірургічного лікування для закріплення ефекту та для мінімізації рецидиву захворювання.

У випадках онкологічної хвороби, спричиненої мутаціями в генах BRCA,  терапію проводять з включенням особливих таргетних хіміопрепаратів. Такі препарати зв’язуються з рецепторами факторів росту ракових клітин і блокують їхнє ділення та, відповідно, ріст пухлини. Таргетну терапію комбінують з променевою та хіміотерапією, націлених не лише на ліквідацію пухлини, а також на усунення ускладнень, спричинених нею. Для призначення таргетних препаратів в більшості випадків необхідно вивчення молекулярного профілю пухлини та мутацій ключових генів.

Лікування ускладнень при раку підшлункової залози передбачає, перш за все, усунення больового синдрому, жовтяниці та обструкції дванадцятипалої кишки за допомогою оперативних втручань, накладання анастомозів та використання хіміотерапевтичних засобів.

Фактори ризику

• Новоутворення у підшлунковій частіше зустрічаються у чоловіків після 50 років.
  • Курці, хворі на цукровий діабет та хронічний панкреатит перші у групі ризику.
  • До інших причин розвитку раку належать систематичне зловживання алкоголем та спадковий чинник.

Клінічний онколог. Онкогематолог.