приватные клиники киева приватна_онкологічна_лікарня_в_києві

Мамографія: що важливо знати

Що таке мамографія?

Мамографія – це поширений, точний і найбільш ефективний спосіб обстеження здоров’я грудей на сьогоднішній день. Достовірність результатів обстеження молочних залоз залежить і від якісного та сертифікованого обладнання, і від кваліфікації лікаря, що робить оцінку результатів.

Скринінгову мамограму, за наявності показань, важливо робити щорічно, вона дозволяє виявити ракові захворювання на найбільш ранніх та виліковних стадіях захворювання. До прикладу, саме мамографія дозволяє побачити аномальний розвиток тканини за два роки до того, як лікар або ви, зможете виявити такі зміни пальпацією (руками). Саме рентгенівський скринінг показаний для пацієнток з так званої групи ризику:

• жінки після 45 років;
  • жінки будь-якого віку, у яких є підозра на пухлинні новоутворення, виявлені під час мануального огляду чи УЗД дослідженні;
  • жінки будь-якого віку, у яких найближчі прямі родички мали/мають рак молочної залози.

Обстеження полягає у рентгенівських знімках (окремо відрізняють 3D-цифрову мамографію та УЗД молочних залоз), які фіксують зображення тканини молочних залоз в різних проекціях. Лікар рентгенолог тлумачить зображення і повідомляє результати пацієнту. Проводячи щорічне планове обстеження та користуючись тим самим мамографом, рентгенолог має додаткову перевагу у порівнянні поточного результату обстеження з попереднім, що допомагає і полегшує виявлення крихітних відхилень, які можуть з’явитися з року в рік.

Що покаже мамограма?

Оглядова мамографія дає такі результати:

• відсутність ознак ракових захворювань тканин;
  • пухлинні утворення не злоякісного походження;
  • аномальні зміни тканин, що потребують додаткового обстеження на предмет підтвердження ракового захворювання.

Чим відрізняються скринінгова та діагностична мамографії?

Скринінгова мамографія є оглядовим методом обстеження, яке дозволяє оцінити стан тканин і наявність в них аномальних змін пухлинного характеру. Діагностична мамографія є прицільним вивченням виявлених аномальних змін у тканинах для постановки точного діагнозу та вибору лікувальних заходів.

Чи є мамограма болісною?

Як правило, мамографія не викликає больових відчуттів, але деякі жінки повідомляють про дискомфорт під час процедури. Власне обстеження проводиться із затисканням молочної залози між двома пластинами-платформами під час знімку. Якщо стискання є занадто неприємним і викликає біль, можна попросити рентгенолога змінити положення грудей, щоб полегшити дискомфорт. На обсяг дискомфорту чи болю впливають розмір грудей, день менструального циклу, досвідченість рентгенолога. Для більшості жінок найкращий час для безболісного проведення обстеження підходить будь-який день протягом першого тижня після закінчення менструального циклу. Якщо можливо, не плануйте скринінг грудей на тиждень до початку нового менструального циклу, оскільки саме тоді груди найчутливіші до болю.

Чи потрібне направлення лікаря для мамографії?

Мамографія включена до обов’язкових процедур при щорічній диспансеризації пацієнток із групи ризику (див. вище), і якщо ви належите до цієї групи і уважні до свого здоров’я, то обстеження проходите за власним рішенням. Важливо пам’ятати, що результати обстеження має тлумачити досвідчений лікар-рентгенолог, а при наявності відхилень у тканинах потребується звернення до кваліфікованого мамолога. В клініці «Мануфактура» результати будь-якого обстеження видаються пацієнтам на руки, ви можете звернутися з ними до вашого лікаря, або ми можемо рекомендувати лікаря-мамолога для консультації і подальшого клінічного обстеження та спостереження.

Чи безпечним є рентгенівське обстеження грудей?

На сьогоднішній день  при проведення мамографії пацієнтка отримує рівень опромінення (< 0,1 мЗв) суттєво нижчий за дозу при проведенні флюорографії. За загальною оцінкою лікарів, така доза недостатня для розвитку новоутворень. Сучасний апарат Planmed Clarity 2D, який використовується для мамограми в нашій клініці проводить обстеження на максимально низьких дозах в дуже швидкий спосіб, таким чином наші пацієнтки мають лише короткий контакт із наднизькою дозою опромінення.

При проведенні рентгенологічного обстеження ми завжди вказуємо на дозу опромінення, якій піддається пацієнт. Ми рекомендуємо додатково стежити за загальною дозою опромінення, отриманою за річний чи піврічний термін обстеження, якщо ви часто проходили діагностику рентгеном у ці періоди. Завважте, при проведенні профілактичних рентгенологічних обстежень річна ефективна доза опромінення пацієнта не повинна перевищувати 1 мЗв, а при досягненні накопиченої дози діагностичного опромінення пацієнта більше 100 мЗв необхідно обмежити подальше опромінення (джерело: Державні санітарні правила і норми "Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур", Наказ Міністерства охорони здоров'я України від 4 червня 2007 року N 294, із змінами та доповненнями від 22 вересня 2017 року N 1126).

Чи потребує обстеження грудей підготовки?

Ні. Крім планування дня обстеження у відповідності до циклу для зменшення дискомфорту, жодної підготовки не потрібно. Але є деякі рекомендації, які можуть вам бути корисними:

1. Процедура потребує вільної від дезодорантів, лосьйонів та кремів шкіри. Перед обстеженням їх потрібно буде ретельно змити, або не користуватися ними зовсім уже за день до обстеження. Сліди тальку та деяких парфумерних сполук вносять похибки у зображення, тому можуть дати помилкові результати.
  2. Обстеження проводиться на оголеному тілі. Вам буде зручніше, якщо ви зможете зняти лише верхню частину одягу.
  3. Не плануйте мамографію прямо перед початком менструації або під час неї. Груди стають чутливішими до болю в ці періоди.
  4. Попередні знімки мамографії, якщо вона проводилась не в клініці «Мануфактура», можуть допомогти лікарю-рентгенологу в оцінці динаміки змін у тканинах, тому їх варто взяти з собою. Тлумачення мамографії може бути важким, оскільки нормальна молочна залоза виглядає по-різному у кожної жінки, а деякі види раку важко візуалізуються. Тому рентгенолог може захотіти порівняти поточні зображення із попередніми, щоб максимально уникнути помилки у своїх висновках.
  5. Обов’язково повідомляйте про наявні симптоми та прояви, які вас непокоять у грудях, в тому числі про раніше перенесені захворювання грудей та операції. Дуже важливим буде знати, якщо у вашій родині були захворювання на рак, особливо рак молочних залоз.
  6. Не обмежуйте себе у їжі та питті, та не відміняйте прийом прописаних ліків у день обстеження. Жоден з цих прийомів не впливає на результати чи процедуру проведення мамографії, але шкодить звичному для вас режимові дня, нагнітаючи негативні відчуття. Не варто вводити себе у такі умови.

Чи впливає наявність імплантів грудей на результати мамографії?

Грудні імплантати часто унеможливлюють точність показання мамографії, оскільки силіконові та сольові імплантати не прозорі на рентгенівських знімках і блокують чіткий вигляд тканин навколо них, особливо якщо імплантат розміщений перед, а не під грудним м’язом. Досвідчені рентгенологи знають, як обережно стискати груди для поліпшення зору, зберігаючи імплантат.

Чи є у мамографії обмеження у діагностичних можливостях?

Незважаючи на те, що мамографія вважається найбільш точним та достовірним способом діагностики раку грудей, вона не діагностує всіх видів раку молочної залози. Таким чином, зустрічаються поняття «помилково негативного результату», коли певний вид раку не проявився на рентгенівських знімках, а також «помилково позитивний результат», коли деякі індивідуальні відмінності у щільності тканин молочних залоз або інші тканинні зміни інтерпретують як ракове захворювання. Варто знати, що самого мамографічного скринінгу часто недостатньо, щоб з упевненістю визначити наявність доброякісного або злоякісного захворювання. Якщо лікарем-рентгенологом виявлені зміни у тканині при скринінговому обстеженні, він завжди порекомендує прицільну мамографію або додаткове обстеження, яке необхідно обговорити з лікарем-мамологом. Якщо у вас є симптоми, які вас непокоять, але мамограма має «негативний» результат, тобто вказує на здорову тканину, обов’язково консультуйтеся з мамологом щодо інших видів діагностики.

Ми радимо бути відповідальними за своє здоров’я та не нехтувати медичним обстеженням.

Будьте здорові.

Читати інші статті

клініка мануфактура статті клініка мануфактура статті

20.12.2023

Променеве лікування раку: знати більше

Докладно про радіотерапію від променевого терапевта клініки.

клініка мануфактура статті клініка мануфактура статті

03.11.2023

Рух - це життя

Рекомендовані фізичні навантаження для різних вікових груп.