Карцинома нез'ясованого первинного вогнища

Карцинома нез'ясованого первинного вогнища — це “анонімні” пухлини, які виявляються на етапі метастазування в регіонарні лімфовузли та віддалені органи. Анонімні пухлини завжди діагностуються на останніх стадіях та, як правило, мало піддаються лікуванню внаслідок значного поширення процесу.

Причини розвитку захворювання

Анонімні пухлини зустрічаються у всіх вікових категоріях, є представниками абсолютно різних локалізацій та ніяк не проявляють себе на етапі локального росту. Як правило, вони є значно меншими, ніж їх метастази. Анонімними пухлинами можуть бути новоутворення щитовидної залози, наднирників, молочної та передміхурової залоз, різноманітні нейроендокринні пухлини, меланоми (пігментна і безпігментна) та інші. Бувають випадки, коли визначити первинне вогнище неможливо взагалі, так як злоякісні пухлини мають здатність регресувати аж до повного зникнення.

Симптоми та діагностика

Клінічна картина анонімних карцином неспецифічна, а симптоматика залежить від локалізації метастазів та їх розмірів. Запідозрити анонімну пухлину можна тоді, коли:

• наявне збільшення одного чи декількох груп лімфовузлів, якому не передувало будь-яке інше захворювання;
  • наявність метастазів, які морфологічно не характерні для органів, в яких були виявлені;
  • порушення функцій органів та систем внаслідок росту метастазів;
  • ознаки загального виснаження організму, причини якого не встановлені.

Діагноз “анонімна пухлина” встановлюється тоді, коли ми бачимо метастатичний процес без ознак наявності первинного вогнища. Частіше, це збільшення лімфовузлів на фоні абсолютного благополуччя. Метастатичні лімфовузли — щільні, нерухомі, спаяні з навколишніми тканинами.

Основний метод у діагностиці анонімних пухлин — біопсія ураженого лімфовузла або органу. Цитологія з новоутворення дозволяє визначити звідки походить метастаз та де, можливо, локалізується онкологічний процес.

До інших методів діагностики відносять КТ та/або МРТ, які показують ступінь поширеності процесу.

ПЕТ-КТ — достатньо дієвий метод діагностики анонімних карцином. Він може визначати не лише локалізацію пухлин, а і їх метаболічну активність, що дає переваги ПЕТ-КТ над звичайним КТ з контрастуванням. Саме ПЕТ-КТ, з найбільшою вірогідністю, зможе показати первинне вогнище, навіть якщо воно має дуже малі розміри.

Лікувальна тактика залежить від локалізації пухлини та її розмірів. Різноманіття варіантів морфологічної структури анонімних карцином надає широкий спектр можливостей в лікуванні.

Хірургічне лікування, у вигляді резекцій та видалень метастазів та первинного вогнища, у поєднанні з хіміотерапією та опроміненням дає найкращі результати та гарантує якнайдовшу безрецидивну виживаність.

Окрім класичної хіміотерапії, анонімні пухлини можна лікувати за допомогою таргетних препаратів. Можливе також використання імунотерапії.

Клінічний онколог. Онкогематолог.